jtdGhyWA-ΗΕΡΟcrop

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕ

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ

ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ

Μπορεί ένας κηπουρός να φροντίζει όλα τα λουλούδια με τον ίδιο τρόπο;

Υπάρχει τρόπος να παρέχουμε εκπαίδευση σε κάθε παιδί ξεχωριστά, χωρίς να του στερούμε τα πλεονέκτημα του να μαθαίνει με τους συνομήλικούς του. Εκεί εμφανίζεται και αναδεικνύεται η Διαφοροποιημένη Εκπαίδευση.

W icon
Η Διαφοροποιημένη Εκπαίδευση είναι το αποτέλεσμα της ενσωμάτωσης γνώσης από τα επιστημονικά πεδία της αναπτυξιολογίας, της εκπαιδευτικής ψυχολογίας, της γνωσιακής επιστήμης και της μηχανικής της εκπαίδευσης στη διδακτική που ξέραμε μέχρι χθες.

Το μοντέλο εκπαίδευσης που προκύπτει, όταν όλοι αυτοί οι τομείς εναρμονιστούν και συνεισφέρουν, είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο «προσφέρει αρκετά μεγάλες γλάστρες» ώστε να μην περιορίζει την ανάπτυξη των παιδιών, δε θεωρεί ότι οι «γαρδένιες δεν ανθίζουν» επειδή δεν μπορούν και αναγνωρίζει ότι «όλα τα φυτά δεν ανθίζουν κάτω από τις ίδιες συνθήκες».

W icon

Προτείνουμε μια εκπαίδευση που απευθύνεται σε κάθε παιδί ξεχωριστά, ώστε να φτάσει στο απόγειο των δυνατοτήτων του. Μία εκπαίδευση που να χωράμε όλοι. Το σχολείο θα πρέπει να είναι ένας χώρος όπου κάθε παιδί θα βρίσκει χώρο έκφρασης, θα αναπτύσσει τις δεξιότητές του, θα παίρνει γνώσεις, αλλά θα καλύπτει και τις συναισθηματικές του ανάγκες. Μία εκπαίδευση που θα τοποθετεί το σχολείο μέσα στην κοινωνία και την κοινωνία μέσα στο σχολείο. Μία εκπαίδευση που θα είναι χτισμένη με χιούμορ, φαντασία και θα χαρίζει εμπειρίες. Ένα όμορφο ταξίδι, με προκλήσεις, με δυσκολίες, με εκπλήξεις, που πάντα θα αφήνει στο τέλος την αίσθηση της ικανοποίησης και της πληρότητας στους ταξιδιώτες του, μαζί με έναν θησαυρό από σκέψεις, στιγμές, εικόνες, αρώματα και γεύσεις.

bicycle

Τα παιδιά πρέπει να εξερευνούν, είτε βρίσκονται στο φυσικό τους περιβάλλον, ενεργοποιώντας τις αισθήσεις τους, είτε είναι σε ένα ψηφιακό, ανακαλύπτοντας και χτίζοντας δικούς τους κόσμους. Είναι σημαντικό, τα παιδιά να καταλαβαίνουν την πρακτική σημασία των όσων διδάσκονται και να πηγαίνουν πέρα από την πληροφορία, δουλεύοντας πάνω σε ιδέες και έννοιες. Έτσι, θα αναπτύξουν ερευνητικές δεξιότητες και φαντασία, για να φτάσουν να προτείνουν κάτι πρωτότυπο.

Η διαδικασία της μάθησης πρέπει να ξεφύγει από τα βιβλία και σε αυτή να εμπλακούν τόσο οι γονείς, οι συγγενείς, οι φίλοι και η γειτονιά, το παιδί νιώθει ότι στηρίζεται ψυχολογικά και να αντιλαμβάνεται ότι η μάθηση, ακόμα και όταν είναι δύσκολη, δεν είναι απαραίτητα δυσάρεστη.

Η διαβάθμιση δυσκολίας βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν επιμονή και υπομονή. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά δίνουν αξία στην προσπάθεια και ξεπερνούν τον φόβο της αποτυχίας. Θέλουμε τα παιδιά να μπορούν να αναπτύξουν αυτονομία και να μπορούν να σκεφτούν έξω από καλούπια. Άλλωστε, για να πετάξεις… πρέπει πρώτα να ελευθερωθείς.

W icon
brochure-banner-v2-image
“Ανοίγοντας τους Ορίζοντες της Εκπαίδευσης: Σχολείο με Προσωπικότητα”

Δες το τελευταίο μας συνέδριο  και διάβασε τα συμπεράσματα…

ΠΑΤΗΣΕ ΕΔΩ

Slide3 (2)
19
20
Slide15

CHARIMORE

Slide3
3
4
grid-11

Έχεις απορίες; Εδώ θα βρεις τις απαντήσεις!

Kid FAQ section

FAQ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

FAQ

Χρειάζεται η αξιολόγηση του παιδιού για τη Διαφοροποιημένη Εκπαίδευση;

Η διαφοροποίηση δεν είναι κάτι μονοδιάστατο. Μπορεί να γίνει με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, πάνω σε πολυποίκιλους άξονες. Διαφορετικές βαθμίδες διαφοροποίησης έχουν διαφορετικές απαιτήσεις. Κάποιες από αυτές έχουν την απαίτηση άτυπης αξιολόγησης των χαρακτηριστικών του παιδιού, κάποιες απαιτούν την τυπική αξιολόγηση των χαρακτηριστικών του.

Για να φτάσει ένας εκπαιδευτικός να έχει διαφορετικό μονοπάτι μάθησης για κάθε μαθητή (One to One) με διαφοροποιημένους στόχους και εμπλουτισμό της ύλης, απαιτείται μία αξιολόγηση που θα του δώσει τις απαιτούμενες πληροφορίες για να το σχεδιάσει.

Το κάθε παιδί παίρνει διαφορετικές ασκήσεις;

Στα πλαίσια της διαφοροποίησης τα παιδιά μπορεί να παίρνουν διαφορετικές ασκήσεις αντίστοιχης δυσκολίας (ανάλογα με τον τύπο των ερεθισμάτων ή τα ενδιαφέροντα που προτιμά κάθε παιδί), μπορεί να παίρνει διαφορετικό υλικό διαβαθμισμένης δυσκολίας (για να αντιμετωπίσει τις αδυναμίες του ή να ενδυναμώσει περαιτέρω τα δυνατά του σημεία), όπως μπορεί να παίρνει ακριβώς το ίδιο υλικό με τους συμμαθητές του και να υπάρχουν διαφορετικού τύπου απαιτήσεις από κάθε μαθητή ως προς το παραδοτέο των ασκήσεων.

Η διαφοροποίηση είναι κάτι πολυμορφικό και μπορεί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις που έχουν διαφορετικά πλαίσια.

Τι διαφορά έχει η περιγραφική από την ποσοτική αξιολόγηση;

Μία ποσοτική αξιολόγηση δεν επιδέχεται διαφοροποίησης. Είναι μία αριθμητική κλίμακα που αποτυπώνει το κατά πόσο ένα παιδί έχει κατακτήσει τους γνωστικούς στόχους της τάξης του. Δεν αποτυπώνει την προσπάθειά του, την πρόοδό του, την ικανότητά του να πετυχαίνει ανάλογα με το δυναμικό του. Δείχνει μόνο τον “δρόμο” που έχει καλύψει ως προς τις απαιτήσεις της τάξης του.

Μία περιγραφική αξιολόγηση είναι ποιοτική. Δείχνει το επίπεδο του παιδιού αφαιρώντας τη σύγκριση με τα άλλα παιδιά ή τις απαιτήσεις της τάξης του. Αποτυπώνει την ικανότητα του παιδιού σε σχέση με τις δικές του δυνατότητες και τα δικά του όρια. Αυτό το στοιχείο την κάνει ιδανικό εργαλείο για μία διαφοροποιημένη αξιολόγηση. Σε κάθε περίπτωση ο συνδυασμός των δύο εργαλείων δείχνει μία ολοκληρωμένη εικόνα.

Πώς γίνεται στην ίδια τάξη τα παιδιά να έχουν διαφορετικά μονοπάτια μάθησης;

Τα παιδιά μπορούν να διαφοροποιήσουν τα μονοπάτια τους, τόσο με διαφορετική στοχοθέτηση, όσο και με διαφοροποίηση των απαιτήσεων στους κοινούς στόχους της τάξης. Επιπλέον, μπορούν να αναλάβουν διαφορετικούς ρόλους μέσα σε ανομοιογενείς ομάδες, όπως μπορούν να παίρνουν και διαφοροποιημένο υλικό, ανάλογα με τις ανάγκες τους. Δε χρειάζεται να δημιουργήσουμε τάξεις για κάθε διαφορετική ταχύτητα, αντιθέτως, βοηθάει να έχουμε τάξεις πολλαπλών ταχυτήτων (mixed-ability classrooms) για να έχει μεγαλύτερη επιτυχία η διαφοροποίηση.

Πώς δημιουργείται το κίνητρο για μάθηση στους μαθητές;

Το κίνητρο του μαθητή είναι αυτό που θα “μεταφράσει” το δυναμικό του σε γνώσεις και δεξιότητες. Αυτό που θα ξεκλειδώσει τις δυνάμεις του. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να το ενδυναμώσουμε. Ο πιο απλός είναι να κάνουμε την εκπαίδευση να “περιστρέφεται” γύρω από τα ενδιαφέροντά του. Ένας άλλος αποδοτικός τρόπος είναι να αναδείξουμε την πρακτική σημασία του κάθε γνωστικού αντικειμένου στη ζωή του μαθητή.

Άλλοι, πιο παιγνιώδεις, τρόποι είναι η χρήση παιχνιδιών, ταινιών, comic και video στην εκπαίδευση. Προδιαθέτουν θετικά το παιδί απέναντι στη νέα γνώση και το βοηθούν να μείνει “ανοιχτό” στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σε αυτό βοηθάει η χρήση ιστοριών (story-telling), το χιούμορ, η θεατρικότητα και η χρήση των μηχανισμών των παιχνιδιών (gamification).

Μπορεί η Διαφοροποιημένη Εκπαίδευση να εφαρμοστεί στο Σχολείο;

Φυσικά και μπορεί! Το σχολείο έχει τάξεις πολλαπλών ταχυτήτων (mixed-ability classrooms) που είναι ιδανικές για διαφοροποίηση! Το έχουμε εφαρμόσει με απόλυτη επιτυχία σε τάξεις τυπικής εκπαίδευσης με φανταστικά αποτελέσματα για ολόκληρο ακαδημαϊκό έτος. Λειτουργεί ακόμα και σε τάξεις όπου υπάρχουν μαθητές αρκετά μπροστά από την ηλικία τους και μαθητές που έχουν σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες.


Previous Post Placeholder Επιστροφή σε "Εκπαίδευση" next post

CHARI4U

Presentation1
grid-text
CrK3v4Bg
BOX_Action+255x255px